30 Ekim 2012 Salı

Dead Space İncelemesi ve Evrenine Kısa Bir Bakış Bölüm 1



Her şey Kilisenin Tanrıcılık Oynamasıyla Başladı


Unitoloji akımının ortaya çıkmasıyla birlikte insanoğlu hayata yeni bir bakış açısı getirdi. Bütünselcilik veya Unitolojinin ortak konusu ölümdü ve ölüm her şeyin başlangıcıydı. Unitoloji akımının kurucusu Michael Altman’a göre kilisenin dünya dışına açılma vakti gelmişti. Buda Marker denen yapıların araştırılması ve yeniden ölümle birlikte doğuşu sembolize eden Siyah işaretçinin dünyaya getirilmesi görevini kapsıyordu.
İshamura kilisenin desteğiyle Siyah İşaretçiyi aldı ve mürettebatta yolunda gitmeyen olaylar gözlendi. Ruh temizleme işlemi kilisenin uzaya ölü bedenler göndermesiyle birlikte bize senaryo hakkında ufak ipuçları veriyordu. Bu yaratıklar ruhumuzu serbest bırakıyor ve bizi ölümün ötesine taşıyordu.
Siyah işaretçiden alınan DNA parçası ölü bedenlerle hızla etkileşime geçince insanoğlu bir kez daha tanrının silahıyla şımarık çocuklar gibi oynayıp son buluşunu gerçekleştiriyordu. Mikrobik yaşam formu ölü bedenlerle anında etkileşime geçiyor ve bu belkide ölümden sonrasıydı ama taşıyıcı gemiye ölümün getirilmesi demekti. Sonuçta kilisenin gözünden kaçan ufak hata “ölümün başarılı şekilde aşılabilmesi ve tanrıcılık oynamaktan ibaretti” ama evren içinde, yaşadığımız düzende her şeyin “antisi” vardır ve sonsuzluk düzleminde var olmayada devam edecektir.

Uzayda Çığlımızı Gerçekten Kimse Duymuyor


Oyun tam bu noktada muhteşem bir girişle başlıyor. Sevdiğimiz insan için neler yapmayız? cehenneme gitmek  hemde İshamura taşıyıcı gemisine bir madenci olarak akıl karı olmasada, İsaac Clarke çevresine mükemmel bir şekilde uyum sağlıyor.
Karanlık ve loş ortamlardan duyulan sesler ve en ufak bir fısıltı son derece gergin bir atmosferi beraberinde getiriyor. Karakterimizin esas kahraman olayından çok uzakta olması, o anları yaşamanıza neden oluyor. Sebebine gelince kahramanımız bir asker değil. Sadece hayatta kalmaya çalışan ve sevgilisini bulmaya çalışan bir madenci. Normal insan gibi incinebilir. Bu yüzden zırhını kuvvetlendiren özel paralar oyun içinde mevcut yada oyuna entegre edilmiş ayrıca  Stasis ve Kinesis özelliğiyle düşmanı yavaşlatma ve eşya hareket ettirme gibi bir çok açıdan kolaylık sağlayan özellikler olarak gözümüze çarpıyor. İlerde edinilen silahlar Flamethrower gibi eşyaları almak için para biriktirmeniz şart. Buda sizi oyun içinde ister istemez iktisat adamı yapıyor. Yer çekimi sıfır olan ortamlarda hayatta kalmaya çalışırken zamanın önemini fark ediyorsunuz. Çünkü belli nefes alma süreniz var ve gerekli yerlerde kullanmak zorunda bırakılıyoruz. Action yönü az basan bir oyun Dead Space. Ama sesleri açısından kesinlikle ödülü hak ediyor. Duruşuyla Event Horizon gibi filmlere devam niteliğinde örnek olmuş diyebiliriz ama yapımında Event Horizon filminden etkilenildiğinide bilginize sunalım. Sanki Event Horizon’daki gemi tayfasının birbirini yedikten sonra olan olaylar canlandırılmış gibi duruyor. The Thing filminede göz kırpan EA, tüm referanslarını gerçekten profesyonel bir şekilde birleştirmiş.


Karakterimiz çevik değil, aksine taşıdığı madenci zırhından dolayı çok hantal hareket ediyor. Bu oyun içinde hem avantaj, hemde dezavantaj sunuyor. Hızlı gelen saldırılara açık ama defansif yönü ağır basan bir kahramanımız var elimizde. Oyunun çıkış tarihi Resident Evil gibi oyunların Arcade türüne kayması ve Capcom tarafından kemik kitlenin kaybedilmesiyle birlikte,  EA tarafından piyasanın son derece iyi gözlemlemesi ve doğru zamanda yapılan müthiş pazarlama hamlesiyle Dead Space piyasaya sürüldüğü tarihlerde Klasikler arasında yerini almış oluyor.
Markerın etkisi hem Unitoloji akımının doğuşuna hemde insanlarla uzaylılar arasında 3.türden yakınlaşmalara sebebiyet veriyor. İnsanoğlu hastalığı ve ölümü yenmeli böylece 4 ayaklı hayvan tabusu yıkılır ve Tanrılar arasında yerimizi alırız. Downfall’da verilen mesaj gibi “iyi bir asker asla pes etmez.”  Unitoloji akımına bağlı olanlar uzaylıları insanların ataları olarak görmekte ve bu sebeple Markerı keşfe çıkıp sınırlarını aşmalıdır. Lovecraft mitoslarından elimizde tarikat, din bağımlıları, kilise ve slave dediğimiz necromorphlar ve Aracı olarak Marker var. Bedenimizde kan olarak işaretlenen Marker, kafanızde ses ve halüsünasyonlar olarakta canlanabiliyor. İsaac Clarke’ı tam bu noktada yönetirken sizde gerim gerim geriliyor ve iliklerinize kadar işleyen korkunun farkına varıyorsunuz. Hangisi gerçek? hangisi gerçek değil? İkilemler arasında gidip oyunda bayağı sağlam hırpalandığınızı belirtmekte fayda görüyorum.
Oyun animasyon filmleriyle desteklendiği zaman senaryo hakkında merakımız daha çok artıyor. Bu EA için şüphesiz harika bir pazarlama tekniğiydi, öyle ki oyunla ilgisiz olan insan bile anime sevdiği için izleyebilir ve merak uyandırıcı senaryoya göz atabilir ve kendini bir anda oyun içinde bulabilirdi. Buda oyun piyasaya sürülmeden önce fan kazanılması adına müthiş bir hamleydi. Görsel anlamda Mass Effect’in arkasında kalmayan ve Bilimkurgu adına vaat edebildiği her şeyi sunabilen EA, Havok engine’nın esnekliği sayesinde rahatça kopartılabilen uzuvlarla grafiksel açıdan oyuncuya kan banyosu yaptırıyor.
Peki Alien konseptiyle birleşen ve Clive Barker harikası dizaynıyla bu acı görmüş ruhları bu kadar ikonik yapan özellikler neler? Gelin evrene ve yaratıklarımıza kısaca göz atalım.
"Holy creatures, transform me into your humble servant. Show me the path to enlightenment as you alter my flesh and free my soul." - Samuel Irons

Necromorphs: Çok hızlı ve  survival kabiliyeti yönünden yetenekli olan bu yaratıklar, ölü bedenlerden oluşan bir ordudan oluşuyordu ve geminin içine cehennemin ta kendisini getirmişti. Sadece uzuvlarından hasar alıp durdurulan bu cehennem kaçkınları, mermilere karşı inanılmaz bir direnç gösteriyordu. İnsanoğlu için evrimin en tepesine ulaşmanın yeni boyut kazandırdığı bu yaratıklar gemide mürettebatların katledilmesinde ve ölü bedenlerin dönüşümünde önemli ve kilit bir noktadaydı.  Uzay bölümünün infectionları arasında inanılmaz yer sahibi olmalarını sağlayan bu genetik mutantlar, ününü oyun içinde çeşitli bölümlerde ansızın ortaya çıkıp, kalbimizin yerinden fırlatmasından alıyor. Bu infectionlarımızın amacı insanoğlu için ölümün ötesine geçmek olsada  sadece ölüme farklı anlamlar kazandırmıştır. Onlar ölü bedenlerinizi istiyor ve alıyorlar. İşaretleriniz kandan ve cesetleriniz ölü bedenlerden yeniden dirilecek. Buna asla engel olamazsınız.
Flyer: Ekosistemin en tepesinde olan bu mikrobik yaşam formu dönüştürülmede en vurucu etkiye sahip. Yarasaya benzeyen bu organizma uçabilen bir Necromorph olarak göze çarpıyor. İnfector ve Leaper ortak yaşam formuna benzeyen bu yaratık, birbirleriyle alakalı olan yakın ilişkilerinden doğmuş. Doğa bir şekilde yolunu bulur, insan müdahalesi hasar bırakamaz ve kontrol edilemez.  Şüphesiz  bunun en önemli örneği oyun içinde ki bu yarasa infectorlarımız olarak, insanoğlunun yüzüne bir tokat gibi vurulmaktadır.
İnfector: Siyah İşaretçiden alınan DNA ile oluşturulan bu mikrobik yaşam formu ölü bedenler üzerinde ve yeniden diriltmede önemli yere sahipti. Kilise bu tanrısal buluşuyla Nobel gibi ödüller alamadı ama olsun nur topu gibi ölüm getiren necromorph ırkına sahip oldu.
Slasher: Bu necromorphlar ile oyunun her yerinde karşılaşıyoruz, üstte belirttiğim gibi sadece uzuv gibi noktalarından hasar alan bu infector tarzı yaratıklar, kilisemizin amacına ulaştığının en belirgin göstergesiydi.  İnsanoğlunun hastalıkları dahil iyileştiren mikrobik DNA ile ölümün ötesine geçmesini sağlayan muhteşem bir Salvador Dali tablosuydu. Ama hepsi için bir bedel gerekir. Feda olan kulağımıza karşılık, oyunumuzda ölü bedenlerin feda edilmesi ve katliamın getirilmesiyle birlikte masum insanların kobay olarak kullanılmasını bir arada benzetme yapsak hata olmaz diye düşünüyorum.
Brute: Bir kaç insan cesediyle kendi Frankenstein’ını yaratan bilim adamlarımızdan Craig Markoff Siyah işaretçi ve Kırmızı İşaretçilerden etkilerinden çıldırdığı zaman canavarımızı necromorphların genetik kodlarıyla elde etti ve Michael Altman’ı öldürtmek için kullandı. Goril tarzı yürüyüşle dikkat çeken Brute, ağır zırhıyla tam bir ölüm makinesiydi. Yakın mesafeye girmek istemeyeceğiniz oldukça heybetli necromorphlardan olan Brute, vücudundan salgıladığı zehir ve organik bombalarla uzak mesafedede oldukça etkili.
Lurker: Bilimadamları tarafından prostetik prosödürler gereği yaratılan bu biyolojik yaşam formu insanlar için umut kaynağıydı. Kaynağı organ bankasından gelen ölü bedenler Necromorphlar tarafından infekte edilmeden önce her şey planlandığı gibiydi. Ama İshamura’da işler yolunda gitmediğinden organ bankasından iki yeni tehlikeli tür doğdu. Bunlardan biri Lurker, diğeride Crawler’dı. Lurker uzaktan dokunaçlarıyla iş bitirmeye meraklı olsada, bebek görünümünün altında gerçekten suikastçi bir “Chucky” yatmaktadır.

Pack: Necromorphlar ölü bedenler arasında çocuklarıda diriltmekteydi.  Bu avcı gruba inanılmaz derecede sürat kazandırıyordu. Gizlenebilir yeni alanlardan aniden çıkan Pack Necromorph grubu ile koloni arasında güvenliği sağlayan savaşta lehine dönen bir ivme kazandırmıştı. Tırmanma özelliği kazanan bebek necromorphlar hedeflerine giden yolda ve yeni bedenlerin kazanılmasında kısacası infected yayılmasında stratejik bir öneme sahipti.

Pregnant: Tek bir ölü bedenden yaratılan bu necromorphlar slasherlardan farklılığı nedeniyle özeldir. Tipik olarak slasherlar gibi keskin bıçaklarıyla tanınsada charge yapma özelliğine sahiptirler. Dead Space Aftermath’te görülen Pregnantlar İshamura gemisine varıncada karşımıza çıkmıştır. Öldürüldükten sonra midesinden çıkan sawermer’larla suicidal bir izlenim bırakır.
Spitter:  Slasherlara nazaran uzak dövüşte etkili olan Spitterlar  asit kıvamında öz salgı barındırırlar ve hayatta kalmak için bunu üzerinize kusmaktan geri kalmazlar. Ayrıca bütün Spitterlar dişi taşıyıcılardan oluşur. Yakın dövüşte Slasher gibi yeteneklerini kullanmaktan kaçınmazlar.

Gelen istekler doğrultusunda bölüm 2 yazısı hazırlayabilir ve devam yazısı gönderebilirim. Şimdilik Korkusitesini takipte kalın ve yazımızın keyfini çıkartın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler